Opptrapping av angrepet mot pressefrihet i Hongkong

I dag ble journalisten Allan Au arrestert i Hongkong, anklaget for oppvigleri. Tidligere har grunnleggere, eiere og redaksjonsmedlemmer i opposisjonspressen blitt arrestert. Allan Au tilhører ikke noen av disse gruppene, han er journalist og politisk kommentator. Dagens arrestasjon markerer dermed en ny omdreining på skruen for å knuse presse- og ytringsfrihet i Hongkong.

Angrepene mot presse- og ytringsfrihet antok betydelige proporsjoner da Beijing innførte en nasjonal sikkerhetslov i Hongkong 30. juni 2020. Anklagene i den juridiske lapskausen som Hongkongmyndighetene angriper det frie ord med, har i løpet av det siste året i økende grad kommet med lovgivning fra kolonitiden, særlig oppviglerparagrafen. Storbritannia, den tidligere kolonimakten, avsto fra undertrykkelse gjennom anklager om oppvigleri i de siste 25 år av sin styretid.

I Hongkong oppfører Beijing og dets marionetter seg i tiltagende grad som nye koloniherrer. Respekten for innbyggernes sosiale og politiske rettigheter som britene bygget opp under de siste tiårene av sitt styre, er reversert av det brutale diktaturet som nå ødelegger Hongkongsamfunnet. Hongkongkomiteen i Norge fordømmer dagens arrestasjon av Allan Au, som på nytt manifesterer den politisk forfølgelsen som samfunnet i Hongkong nå lider under.

Utenrikskorrespondenter i Hongkong avlyser prisutdeling

Britiske dommere trekker seg fra Hongkongs øverste domstol