Appell til støtte for representantforslaget om diplomatisk boikott av vinter-OL i Beijing

Et representantforslag om diplomatisk boikott av vinter-OL er nå til behandling i Stortingets Utenriks- og Forsvarskomite. Med dette som bakgrunn oversendte vi i dag en appell med støtte av forslaget til medlemmene av komiteen, samt Familie- og Kulturkomiteen som idretten sorterer under.

Saken er også blitt aktualisert i dag med interpellasjonen fra Miljøpartiet De Grønne om frihandelsavtaleforhandlinger og normaliseringsavtalen mellom Norge og myndighetene i Beijing. Vi har registrert at interpellasjonen allerede er omtalt av VG og NTB (gjengitt blant annet av Aftenposten og Dagbladet).

Vår appell følger vedlagt. I vår begrunnelse imøtegår vi blant annet relevansen av argumentet til statssekretær Eivind Vad Petersson (Ap) i VG-oppslaget om at deltakelse er naturlig ut fra en tradisjon for at norske myndigheter er representert under OL.

Kontaktpersoner for media:

Arne Melsom
Nestleder, Hongkongkomiteen i Norge (melsom62@gmail.com; 9962 4412)

Merethe Lind Jodalen
Daglig leder, Den norske Tibet-komité (info@tibet.no;  9582 2006)

Adiljan Abdurihim
Sekretær, Den Norske Uighurkomiteen

Magnus Krogstad Bauer
Leder, Norsk Taiwansk Vennskapsforening

Appell om støtte til Representantforslag om diplomatisk boikott av store idrettsarrangementer organisert i autoritære stater (43 S)

Vi viser til Guri Melby og Grunde Almelands representantforslag, som nå er til behandling i Utenriks- og Forsvarskomiteen. Forslaget har som målsetting å fastslå at Stortinget stiller seg bak en konsekvent linje om at norske myndigheter ikke må bidra til at diktaturer som Kina «sportsvasker» sine grove brudd på grunnleggende menneskerettigheter.

I det vi ikke kjenner til noe verdisyn i den norske partifloraen som kan ligge til hinder for å støtte forslaget, håper vi at alle representanter vil stille seg bak. Da danske myndigheter nylig besluttet at det offentlige Danmark skulle holde seg borte fra OL på grunn av menneskerettighetssituasjonen i Kina, fikk landets sosialdemokratiske regjering tverrpolitisk støtte. Beslutningen ble fattet etter at den danske regjeringen hadde konsultert partiene i Folketinget.

Slik burde også den norske regjeringen handlet. I Norge er det tradisjon for å basere utenrikspolitikken på bred enighet i Stortinget. På de følgende sidene drøftes utsagn som er relevante for regjeringens avgjørelse.

Det er mindre enn 3 uker til OL i Beijing 2022 - det er fremdeles tid til å be regjeringen gjøre det eneste rette. Utebli fra det som kan bli stående som det mørkeste kapittelet i OLs historie siden Berlin 1936!

Den norske Tibet-komité, Merethe Lind Jodalen

Hongkongkomiteen i Norge, Arne Melsom

Den norske Uighurkomiteen, Adiljan Abdurihim

Norsk-Taiwansk Vennskapsforening, Magnus Krogstad Bauer

Forhold nevnt i det offentlige ordskiftet

Her drøfter vi argumenter som har blitt lagt fram i offentligheten til støtte for representasjon fra norske myndigheter under Beijing-OL. Vi argumenterer for at disse er usammenhengende, inkonsekvente og/eller ikke relevante.

“Det er tradisjon for at norske myndigheter er representert under OL”

Vår påstand er at ikke noe OL etter 2. verdenskrig har vært arrangert i et diktatur som er tilnærmet så brutalt som dagens Kina. Dermed bortfaller relevansen av norsk tilstedeværelse fra samtlige andre OL-arrangementer siden OL i Berlin i 1936. OL har vært arrangert i diktaturer tidligere, som Moskva i 1980 og Beijing i 2008. Men situasjonen i dagens Kina er markant verre enn den var da. Det er noe helt nytt på denne siden av 2. verdenskrig at OL arrangeres

●     samtidig med et pågående folkemord mot uigurer (dom fra Uyghur Tribunal, ledet av aktor fra saken mot Milošević) [alternativt karakterisert som en forbrytelse mot menneskeheten av Amnesty International og Human Rights Watch]

●     samtidig som hundretusenvis av barn i Tibet utsettes for systematisk hjernevasking i et målrettet forsøk på å utrydde en mer enn 1000 år gammel kultur

●     samtidig som en frihetssøkende befolkning i Hongkong ser sitt bysamfunn bli revet i stykker av det hensynsløse diktaturet i eklatant brudd med vertslandets FN-forpliktelser (om avtalen).

Norge er ikke tjent med å videreføre tradisjonen med representasjon under OL under slike omstendigheter.

“Norske myndigheter er representert under OL for å støtte utøverne

Vi har til gode å registrere et bredt utøverkrav om at representanter fra norske myndigheter er til stede på tribunene under OL. Vi vil ikke utelukke at en utøver av høflighetshensyn vil svare at et slikt nærvær er positivt. Men vi kan ikke tro at selv oppmerksomhetssøkende representanter for det offisielle Norge lever i en illusjon om at de bidrar til prestasjonene under OL.

Det er ikke vanskelig å kombinere uteblivelse under OL med en adekvat hyllest i etterkant. Vi vil derfor foreslå at utøverne blir feiret av det offisielle Norge etter sin hjemkomst fra OL.

“Norske myndigheter prioriterer dialog foran isolasjon”

En lang rekke land velger å holde alle representanter for sine myndigheter hjemme under OL, blant annet betydelige vinteridrettsnasjoner som Canada, USA, Nederland og Sverige. Det er ingenting som tilsier at noen av disse landene søker å isolere kinesiske myndigheter. Det er ingen motsetning mellom å holde seg hjemme under OL, og videreføring av dialog utenfor propagandaens rammer.

Selv Biden-administrasjonen, som har de klareste motforestillingene mot det framvoksende diktaturet, er engasjert i en aktiv bilateral dialog med Kina. Den vil fortsette etter OL. Det vil helt sikkert også være tilfellet med Nederland og Sverige, nasjoner som er mer sammenlignbare med Norge.

De fleste land viser til de katastrofale forholdene for menneskerettigheter i Kina i sin begrunnelse for å utebli. Den svenske regjeringen har begrunnet sitt fravær utelukkende med pandemisituasjonen. Til forskjell fra i Danmark var resultatet at det ble uttrykt en tydelig dissens i Riksdagen.

Norsk UD forteller ofte om at de stadig tar opp menneskerettigheter i møter med kinesiske myndigheter. Dessverre svarer de aldri på vårt spørsmål: Hvem i Kina har hatt hjelp av disse samtalene etter at kontakten ble gjenopptatt med normaliseringsavtalen i 2016? Men selv med den norske regjeringens narrativ har Nederland kommet til at det eneste rette er å holde seg hjemme: Smittesituasjonen umuliggjør en meningsfull dialog med myndighetene i Beijing under OL, i følge nederlenderne.

“Vinter-OL i Beijing er viktig for å introdusere kinesere for vinteridrett”

Kanskje dette utsagnet stemmer. Men det er uten enhver relevans for spørsmålet om det er riktig å sende norske myndighetsrepresentanter til OL. Om vintersportfeberen griper om seg i Kina etter OL, vil det være på grunn av fascinasjon over hvor moro det kan være med ski og skøyter. Det finnes ingen logisk tankerekke som knytter tribunevinkende utlendinger med eller uten diplomatisk pass til en eventuell boom i vinteridrett i Kina. Promoteringen av vinteridrett kan regjeringen, kongehuset og diplomatiet trygt overlate til utøverne.

Britiske dommere trekker seg fra Hongkongs øverste domstol

A brutal attack on press freedom in Hong Kong