Framtredende demokratiforkjempere arrestert i Hongkong

I dag ble fem fremstående representanter for Hongkong arrestert av byens sikkerhetspoliti, anklaget for å ha tatt del i en sammensvergelse med fremmed makter, en av forbrytelsene fra den rettighetsfortrengende nasjonale sikkerhetsloven.

De fem er

●      Joseph Zen, 90 år gammel frittalende pensjonert katolsk biskop og kardinal

●      Margaret Ng, 74 år gammel advokat og tidligere medlem av Hongkongs lovgivende forsamling

●      Denise Ho (44), demokrati- og LGBTQ-aktivist, og popstjerne gjennom en så langt 25 år lang karriere

●      Cyd Ho (64), medgrunnlegger av Hongkongs Arbeiderparti, og tidligere medlem av den lovgivende forsamlingen

●      Hui Po Keung, akademiker og tidligere universitetsansatt, arrestert på flyplassen der han var for å reise til en ny stilling han hadde blitt tilbudt i Europa

Arrestasjonene blir begrunnet med deres rolle i “12. juni-fondet” (612 Humanitarian Relief Fund) som har som hensikt å bistå arresterte med hjelp til å dekke advokatkostnader og medisinske utgifter. Fondet har nektet å overlevere listen over sine tusenvis av givere, i frykt for represalier som giverne kan vente fra Beijings marionetter i Hongkong.

Hongkongkomiteen konstaterer at stadige nye modige stemmer blir arrestert for sin støtte til en demokratisk utvikling gitt av FN-konvensjonen for sivile og politiske rettigheter. Innbyggerne i Hongkong var lovet 50 år med rettigheter slik vi kjenner fra Norge gjennom minigrunnloven Basic Law, vedtatt i Beijing og innført da Hongkong ble en del av fastlands-Kina i 1997.

Vi mangler ord for å uttrykke vår sorg, fortvilelse og raseri over utviklingen i Hongkong.

Pillar of Shame settes opp i Universitetshagen

John Lee blir utpekt som Chief Executive i Hongkong